Tuesday, August 13, 2013

pemikiran islam dalam perancangan bandar



assalamualaikum dan selamat malam buat yang masih belum beragama islam .. semoga semuanya sihat2 selalu hendaknya .. Alhamdullilah semuanya sudah kawin T__T .. bilakan masa ku kan tiba .. lalalaalaa hehe intro jap bab kawin .. saja suka2 .. peace* mencari calon yang sesuai bukan mudah bila dah jumpa belum tentu dia suka .. apa kan daya berserah dengan tkdir .. hee <--moody kejap ..

sejarah pemikir-pemikir bermula sejak zaman nabi adam as lagi bila mana manusia mula megenal segala yang ada di muka bumi ini tidak terkecuali pembanggunan yang ada di atas muka bumi ini juga adalah hasil dari pemikir-pemikir dan ahli falsafah islam ..

kita lihat  bagaimana kordova bagun dengan akitekture nya .. bagaimana bandar turki megah berdiri ditengah sibuk kota dua benua .. bagaimana bosnia menjadi hiyasan dunia dengan istana2 besar .. bagaimana palestin berdiri di atas tanah barakah yang di dalamnya ada banggunan dari tangan-tangan ukiran jin .. bagaimana pula dubai , doha , mekah dan segala binaan megah dunia di hasilkn dari tangan-tangah umat islam sendiri .. 

sudah termaktub juga dalam segala binaan yang terunggul di dunia adalah kahbah yang mana padanya tiada tandingan baginya .. ia adalah pemulaan dari penghasilan banggunan-banggunan terawal ... 

teori manusia di gua:satu mitos atau kebenaran 

manusia yang tinggal dalam gua adalah mereka yang terlepas atau tersesat dari satu bilangan msyarakat .. mereka adalah satu kehujudan yang nyata bukan suatu mitos .. dari teori darwin manusia aslnya dari hutan ia ini bermula dari peringkat beruk adalah satu kesilapan dan kejahilan terbesar dunia .. manusia diciptakan sebaik-baik kejaidian .. walaupun mereka di dalam gua masih ada penempatan-penempatan yang wujud bemula zaman berpindah randah ke penempatan tetap seterusnya membina masyarakat dan mewujudkan satu komuniti yang beroganisasi .. sehingga terbinanya satu bandar .. 

perancangan : maksud masyarakat 

masyarakat adalah satu kelompok manusia yang hidup dalam satu suasana yang harmoni dan aman .. mereka ini biasanya akan berada dalam satu komuniti yang di panggil sebagai "bangsa" ataupun "kaum" .. masyarakat ini juga terbahagi kepada beberapa golongan ataupun peringkat .. contohnya masyarakat kampung .. mereka yang tinggal di kawasan luar bandar .. msyarakat bandar .. mereka yang berada di dalam lingkungan bandar biasanya masyarakat bandar ini hanya mementingkan diri dan kewagan beza dengan msyarakat kapung yang lebih perihatin dengan persekitaran 

dalam kelompok masyarakat ini terdapat padanya pegaulan, sosial , agama, persekitaran, tingkah laku, ilmu, dan segalanya .. 

konteks masyarakat dalam islam 

islam tidak pernah bersikap primisis ataupun raisis pada bangsa .. islam menuntut umatnya saling sayang menyayangi dan saling hormat mengormati .. padanya pangkat tiada beza yang ada peringkat iman yang berbeza .. islam juga megajar masyarakat supaya lebih perihatin dengan keadan sekeliling selaras dengan doktrik pembanggunan sejagat yang berteraskan hubungan antara manusia dan alam , manusia dan manusia serta manusia dengan tuhan .. selain itu pekara yang paling utama adalah mengeratkan silaturahim antara msyarakat tidak kira sesama agama atau bangsa .. islam lebih menyeluruh bukan sahaja pada realitinya tapi lebih dari itu .. 

....

sekian .. tak larat nak tulis .. 

esk2 sambung lagi .. ini ringkasan daripada buku sejarah dan pemikir islam ..