Sunday, June 10, 2012

bab : memanah

asalamualaikum & hellow huuhu dari dok saja goyang kaki kat rumah maka terbitlah n3 yang tak seberapa ini ... semoga semuanya sihat-sihat belaka hendaknya .. hari ini nak berbicara soal  memanah sebab xtau sebabnya .. so nak enjoy "memanah" hari ini kita mulakan dengan bual bicara tokoh .. dalam apa-apa bidang sekalipun mesti ada tokohnya tak terkecuali dalam memanah .. soo 

hari ini gak n3 aku dimulai dengan luar biasanya dengan memperkenalkan beberapa orang tokoh tersohor dalam bidang memanah di zaman rasullullah .. semoga sedikit info ini memberi mafaat buat semua .. ^___^

insan terulung yang petama aku nak sentuh adalah saad bin abil waqqas ,kalau sapa penah membaca buku 10 tokoh yang dijamin masuk syurga dia merupakan salah seorng daripadanya .. pernah nabi mendoakannya supaya setiap panahannya tepat pada sasaran dan memakbulkan segala pemintaanya (doanya ).. sehingga saat hayatnya(saad) doa yang rasullulah pohon kepada ALLAH telah dimakbulkan .. sehingga pada saat itu juga saad bin abil waqqas ini telah menjadi salah seorng pejuang yang terhebat bahkan tiada bandingnya juga menjadi salah seorng sahabat rasul yang dikagumi ... beliau turut diangkat menjadi tokoh pemanah agung zaman rasullulah .. 

insan kedua terkenal dengan jolokan singa ALLAH kerana sifatnya yang tegas dan garang juga salah satu hobinya iaitu memburu binatang buas di padang pasir .. nama diberi saidina hamzah abdul mutalhlib juga merupakan salah seorng saudara susuan rasullullah .. sebelum pengislamannya lagi beliau sudah dikenali sebagai seorng tokoh perang dan pahlawan hebat dan sangat dihormati dan digeruni dikalangan masyarakat jahilliyah ketika itu .. selepas pegislamannya barulah ajaran islam mula berkembang (melalui dakwah fasa kedua - secara terbuka) . saidina hamzah syahid ketika peperangan uhud kemudian nabi bersabda bahawa penghulu para syuhadah adalah hamzah (riwayat al hakim) 

insan ketiga adalah seorng pegumpul hadis sahih yang terkenal... dengan sifat berhati-hati dalam setiap pegumpulan hadisnya meletakan kitabnya sebaris dengan imam-imam pegumpul hadis ketika itu seperti imam muslim, imam tarmizi ,imam abu daut ,imam ibnu majjah dah imam ahmad .. telah disepakati jumul ulama' sunni meletakan hasil kumpulan sahih bukhari adalah sumber rujukan yang kedua selepas al-quran .. imam bukhari yang juga pegasas sahih bukhari meminati sukan memanah .. Imam Bukhari sering belajar memanah sampai mahir, sehingga dikatakan bahwa sepanjang hidupnya, ia tidak pernah luput dalam memanah kecuali hanya dua kali. Keadaan itu timbul sebagai pengamalan sunah Rasul yang mendorong dan menganjurkan kaum Muslimin belajar menggunakan anak panah dan alat-alat perang lainnya... seorng pencinta hadis seperti imam bukhari pastinya akan mengikuti perilaku rasullulah .. semoga rohnya dirahmati ALLAH amin .. 

yang seterusnya adalah pegasas mazhab syafie , muhammad ibnu idris al-syafie beliau merupakan salah seorng dari empat orng pengasas mazhab sunni yang terkenal .. hobinya adalah memanah dan mencari ilmu serta hebat dalam berkuda .. pernah suatu diceritakan ketika kudanya sedang berlari beliau terus memengang telinga kudanya lalu terus menunganginya .. beliau belajar memanah dari kabilah Huzail .. imam syafie seorang pemanah yang hebat .. beliau menceritakan tentang minatnya kepada anak muridnya ..  "minatku pada dua perkara iaitu memanah dan ilmu ... aku dapat memanah secara tepat sepuluh panahan kesasaran" . lalu muridnya berkata..  "kamu(imam syafie) demi Allah...  Ilmumu lebih hebat daripada memanahmu .. " ... 

nabi ismail juga seorng pemanah,

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari mengisahkan: “Nabi SAW melalui satu kawasan di mana sahabat sedang memanah. 

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya datuk kamu, Nabi Ismail adalah seorang pemanah. Memanahlah dan aku bersama Bani Fulan (salah satu kumpulan pemanah).

Lalu kumpulan satu lagi berhenti memanah. 

Rasulullah SAW bertanya: Kenapa kamu berhenti memanah? 

Jawab sahabat: Bagaimana kami hendak memanah kamu berada bersama kami. 

Nabi SAW menjawab: Memanahlah, aku bersama kamu semua.”

(Hadis riwayat Bukhari) 

~~~~~~~` 
hebat bukan sukan memanah ini .. bukan je pakai shot ikut suka hati .. tapi lebih dari sekadar sukan ++ dapat pahala disetiap kali kita melepaskan anak panah (sebab sunah) .. 
~~~~~~~

banyak lagi kisah dan tokoh yang terdapat dalam zaman kemunculan dan kebangkitan islam terutama zaman-zaman pemerentahan kalifah islam perkaitan memanah ini... juga hadis-hadis yang berkisar memanah dan bekuda .. pandai-pandai lah cari .. yang atas itu sekadar info yang ringkas untuk diselitkan sebagai pembuka bicara (intro kali ini paling panjang dalam sejarah blog aku ^___^ ) .. may be lepas ni nak bercerita bekenaan kemunculan denesti cina yang mana memanah juga adalah satu alat peperangan yang sangat penting yang juga sebagai salah satu sukan riadah pada zaman dahulu terutama kawasan mongolia dan tibet .... dikabarkan juga sang pemanah handalan islam aiini saad abi waqqas juga terlibat dalam usaha dakwah ke medah cina juga membawa skill memanahnya ke sana .. yang pasti islam di cina bekembang semasa denesti yuang dan ming(info tambahan) ..  


sekian muqadimah kali ini ~ 
^__________^



anda kenal siapa pemiilik gambar diatas ? hhuuhu itulah tok guru nik abdul aziz persis sultan abdul aziz insyaALLAH .. teringin pulak nak baca biodata sultan abdul aziz .. emm ok lah xmau panjangkan lagi n3 aku ini cuma nak beri tahu selepas saja tuan guru mengupload gambar ini di fb macam-macam riaksi yang aku dapat lihat bahkan dah macam ada satu "kejutan" lepas seminggu gambar ini tersiar sudah banyak gambar-gambar yang dimuat naik menunjukan minat sukan memanah terutama para siswi dan muslimat ^___^ .. satu impak positive (pikir positive gak)  .. huuhu .. kemahiran mentarbiyah dalam memanah tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja kerana para sahabatpun(ketika zaman rasullulah) ketika di usia senja, mereka masih terus mengasah keterampilan memanah mereka jadi wahai para sahbab ayuh sahut seruan ini mari martabatkan kembali sukan memanah .. (huuhu dah mcm ahli politik la pulak) 



ok seterusnya korng kenal x ustaz zaharuddin abd rahman ?? emm skrng dah bergelar Dr. zaharuddin .. pakar dalam pemasalahan muamalat islam ... rugi betul kalau x megenali sosok tubuh tinggi lampai ini .. seorng ilmuan fiq muamalat dan kewangan islam .. emm baru-baru ini ustaz upload gambarnya di fb katanya baru nak bertatih-tatih belajar memanah (^__^) selamat mencuba sesuatu yang baharu insyaALLAH ramai akan turuti jejak ustaz  ..

ya ustaz memanah bukan satu sukan yang mudah tampa fokus dan kemahiran yang tinggi mustahil untuk megenai sasaran dengan tepat ... tapi ustaz punya try untuk petamakali megagumkan tepat kesasaran huuhu .. yang pasti keredhan ALLAH membawa besama dengan panahan yang dilepaskan ..



ini gang2 budak yang dah mahir .. so bow dan cara mereka pun berbeza yang utamanya bow mereka dah masuk second level of archery .. jurulatih aku xpenah bagi aku cuba compound bow waktu dulu sebab memang mustahil dan hampir keperingkat mustahil seorng yang kidal(cuma dalam memanah) boleh guna compound .. tapi aku dah try dua kaliganda lebih senang dari recurve .. penah terpikir nak tukar ke compound tapi aku rasa xdak cabaran langsung compound ni ... hahahhahaa 

INI FAKTA ... ko cuma tarik kemudian dia lock sendiri juz aiming ke target then lepas .. xada langsung force dan kemahiran yang tinggi untuk megendali compound bow .. hahaha lagi satu ada ka compound masuk olimpik .. hahaha (gelak jahat) .. apa2pun memang best laa sapa yang mahir guna compund ini .. soo now aku boleh shot dengan dua-dua belah tangan untuk kidal recurve bow untuk normal aku guna compound bow .. korang boleh ?? hahaha ..( gelak bangga ).. 



lagi satu sukan dalam sukan memanah adalah horseback archery ataupun memanah sambil menunggang kuda .. sukan ini sejak kebelakangan ini banyak mendapat liputan media massa dan banyak juga kelab-kelab kuda yang dah mulai tetarik mengadakan kelas-kelas berkuda sambil memanah ini .. huh ustaz lutpi dah mulakan megendali beberapa traning untuk horseback ini wee ustaz semua sukan dia minat .. emm gambar ini diambil semasa tok guru nik aziz melancarkan kelab sukan memanah yik (sekolah dibawah yayasan islam kelantan) di muhamadi lelaki .. mugkin turut akan diperkenalkan sukan memanah berkuda juga .. who know kan .. martabatkan sukan sunah di negeri kelantan .. semoga dipermudahkan urusan dan lanjutkanlah usia tuan guru nik aziz amin ya robb .. ^__^ 

ini indoor archery (yang berbayar dan beginner) cara pegendalian bow dan aiming juga berbeza .. weee tegok gambar sejuk mata (^___^) .. muslimah pun boleh ke lapang sasar skrng ni (mcm dalam gambar indoor xyah berpanas-panas) .. kat shoping mall pun ada ^___^ .. 


ini bukan pro punya .. cuma yang biasa-biasa saja .. ^___^ nama diberi hoyt formula rx .. selamat berkenalan ~! hahahaha ..(xlarat nak bercerita dah) 


archery training


ini gambar budak-budak separa pro ..ha ha ha ~ <<-- jahatnya aku .. ~

~~~~~~~~~~~ 
sekian ~ maaf mphon kejasama ... kalau ada sebarang pecangahan fakta (bukan pendapat) sila bagi tau k bekenaan intro aku 2 supaya aku boleh betulkan
......
^__^
~~~~~~~~~~


besarkan gambar kalau x napak

huh baru ja siapkan n3 ni kemudia on9 jap fb terus terjumpa gambar ni .. mugkin takdir ALLAH supaya aku selitkan gambar ni gak dalam n3 aku ..  siapa tahu kesudahan kisanya betul x ^__^ . semoga bermafaat ..

ok nanti aku cerita bab rasullulah dengan ahli gusti pulak .. kalau x salah ada dua orng ahli gusti yang rasul penah bergusti ..insyaALLAH ///