Monday, June 25, 2012

Mesir

assalamualakikum & helloow .. selamat pagi dunia .. alhamdullilah mugkin awan mendung ini akan mencurahkan airnya lagi ke muka bumi ~ semoga selamat semuanya ..

maaf mugkin n3 ni simple sangat sebab cuba ambik masa yang sekejap ini meluahkan rasa syukur buat ilahi atas segala pemberiannya selama ini .. sekeping hati yang dahulunya sunyi kini mula menegmbalikan keceriaanya .. dahulu hanya bicara seorng diri dalam blog ni .. kini sudah menjadi ikutan sahabat sekalian .. terima kasih ..

bebicara soal mesir ramai yang sudah megetahui bahawa ikhwan telah bejaya memenagi pru disana .. medan tahrir begema lagi dengan seruan keramat umat islam .. disertakan sujud sukur di setiap penjuru mesir ..

negara sungai nil ini banyak mencatat kisah yang megujakan dari zaman musa as ,yusuf as sehingga ke Dr Mursi (pemerintah baru mesir) ... semuanya amat menarik dibicarakan ..

secara ringkasnya penentangan dimesir sudah bermula bezaman lamanya .. bermula dengan nabi musa dengan firaun megakibatkan nabi musa terpaksa berhijrah keluar kota kemudian kembali semula ke mesir .. dimenangkan ALLAH dengan kisah lautan terbelah ..

kisah yusuf as yang dipenjarakan di mesir kemudian keluar penjara terus menjadi raja .. seakan sama dengan kisah dr mursi yang dahulunya dimasukan dalam penjara lalu keluarnya dia selepas itu juga menjadi pemerintah mesir .. kedua-duanya tak melakukan kesalahan yang setimpat melayakan untuk mereka dipenjarakan .. cuma atas sebab fitnah ..

~~~~~~

kebangkitan mesir menjadi titik pekembangan pemerintahan islam kembali di timur tengah .. selepas kerajaan otmaniah yang berakhir tahun 1919 hampir seratus tahun yang lepas ..

~~~~~~~
minta maaf tak dapat nak tulis panjang-panjang atas desakan masa yang tidak megizinkan .. insyaALLAH akan kembali dalam dua atau tiga hari lagi ~ ^__^ ~ semoga semuanya selamat hendaknya ~

~~~~~~~

tak tau apa kena megena dengan gambar ni tapi nak letak gak ^__^ .. hehe

~~~~~~~