Wednesday, February 22, 2012

cinta


"cinta tak salah asal berada dalam lingkungan syarak serta tidak melebihi batas pergaulan"

huh tekejut aku bila ada sorng budak darjah 6 ungkap ayat macam tu tadi .. wahh dah pandai ye adik-adik abang nak berhujah skarang .. bila tanya mana belajar ? langtang je dia kata ustaz azhar kata macam tu . aku senyum je kawan aku lagi laa terkedu .. 

waktu ni aku dengan kawan aku keluar makan terserempak dengan budak-budak ini dalam istilah yang baik ibaratkan sedang ber"couple" kat kedai makan . untuk megembalikan suasana yang normal aku dan kawan aku ni p lah sembang baik-baik, ingatkan budak sekolah menengah  .. rupa-rupa nya budak sekolah rendah ... 

lama gak laa budak tu kena tazkirah dengan kawan aku 2 .. aku menyampuk sabar ye adik ilmu mmg susah nak faham bila dah faham nanti boleh memimpin adik ke jalan yang benar .kata-kata 2 sebenarnya pernah diungkap oleh sahabat lama aku yang kini turut menghilang besama kenangan .

dalam-dalam banyak bicara hnya beberapa ja yang aku sempat tangkap (^___^) yang lain.... err ni laa jadinya bila tak tumpu perhatian ... 

apa yang aku ingat ... kawan aku ada mengeluarkan satu hujah yang pendek tapi padat .. ayat bawah ni pun sudah ditapis beberapa perenggan ... *__*

"apa yang adik kata atas tu memang ada betulnya, dalam islam sendiri tidak pernah menghalang untuk bercinta kerana cinta itu adalah fitrah manusia dari sejak azali tak pecaya adik tegok adam dicipta seorang diri dia rasa syunyi lalu allah ciptakan hawa untuknya sebab itu dalam kehidupan kita tak akan lari dari sifat ber"cinta" .tapi adik kena ingat saat berkenalan adalah saat yang terindah cuma bila adik tersilap langkah adik akan menyesal seumur hidup adik ,pecayalah cakap abang, ALLAH itu sentiasa memberikan perasaan cinta kepada kita jadi adik jangan takut menerima cinta itu .. tapi bukan dengan cari sebegini duduk makan-makan berdua-duaan sambil konsi satu cawan air .. sebab itu bukan budaya kita adab kita dah agama kita ."jangan menggunakan alasan agama untuk berbuat masiat kerana itu boleh menjadikan kita sesat .. adik tak faham skrng mugkin lagi 5 atau 6 tahun lagi dengan izin ALLAH adik akan tahu " 

aku menyampuk "takdir tidak pernah melupakan kita semua dan ia sudah pun tercatat baik dan buruknya hanya doa dan usaha saja yang mampu megubahnya .. usah malu berhadapan dengan manusia lainnya jika kita pecaya takdir kita ... lagi satu sebenarnya kita sudah pun tahu siapa jodoh kita sebelum kita ke bumi ini lagi.. jadi, jangan risau abang tak ber"couple" pun abang dah tahu siapa jodoh abang" <<<--- (ayat mcm dalam buku novel) ...  sambil buat muka tersenyum aku ajak kawan aku g makannn sebelum dia buat satu penggulungan dan sesi perdebatan lebih baik aku stop dekat sini je .. akhir sekali dia kata alang2 dah duduk tempat "orang" ber"couple" ini kita dok je sekali dengan diorng ... haha .. sob2 je lah .. 


^__^


moral yang aku sendiri dapat hari ini .. jangan laa dok bercouple depan2 kawan aku kan kena tazkiranh berjam2 plk.. peace* hehe .. melawak sikit ..emm i have no comment coz i never "ber"couple ..sometime fall in love is always happen to me but emmmmmmmm i never ever try "ber"couple ... 


apa2pun menarik cita hari ni .. esk cita lagu mana aku tak tau sebab esk aku turun dengan semua budak loqlaq belaka .. jangan marah .. (^___^)