Friday, June 29, 2012

bila orng pelik memasak






assalamualaikum & hellow .. hari ni nak cita fasal nenas .. orng kampung panggil pineapple orng bandar panggil buah apple .. microsoft panggil apple .. ^__^ .. ha ha ~

~~~~
manusia biasa bila masuk dapur keluar makanan yang biasa .. tapi kalau manusia pelik yang masuk dapur makanan pelik juga yang keluar .. ha ha ha .. aku terdiri daripada insan-insan yang "pelik" ^__^ bangga mendapat gelaran seumpama itu .. masa'an tidak bawa keluar roti jadi puding .. bawa keluar yorgurt jadi sos .. bawa keluar popia jadi murtabak .. bawa keluar ais mcm2 jadinya ..yang paling penting "nanas goreng" pun makanan pelik ka ? .. emm ramai yang belum penah dengar nanas goreng .. aku pelik gak la asal xpenah dengar or cuba atau xpenah ambik tau ?? atau aku je yang pelik .. ha ha

biasanya nenas orng akan buat pajri nenas atau gulai ketam tak pun buat rojak nenas .. buat yang mahir sikit jadi pizza nenas tak pun tart nenas or tropica jus .. fuh yang ni mak aku pandai masak pajri nenas tapi aku makan je yang tau .. haha .. emm sejujurnya aku xbrapa nak berminat sangt nenas ni sebab manis mugkin .. aku xbrapa suka makan manis-manis "buah" hehe .. kalau pedas or berempah huh itulah fav aku ..

yang atas tu hanya orang-orang biasa ataupun yang mahir je masak .. bila orang pelik masak jadi lain pulak .. ha ha .. like me aku gunakan nenas tu sebagai gantian ayam or daging buat goreng .. rencah dia mudah ja xsusah mana pun cuma malas ja nak cari dan campur tepung .. kalau malas tersangat beli je lah tepung tempura then campur rempah biar ada rasa panas-panas dan rempah sikit ... ikut kemahiran induvidu nak masuk perencah apa pun xkisah ..cara dia mudah ja // mula-mula perap nenas dengan bahan rempah kemudian salut dengan tepung kemudian goreng .. kalau tempura buat mcm biasa ja ..

lagi satu jadikan nenas sebagai patty ..cara dia lagi senang .. mula-mula potong nenas tu molek-molek gitu buangkan tengah dia seeloknya jangan tebal sangt dan jangan nipis sangt biar sedang-sedang saja .. lepas tu grill atas api tabur paper ,paprika dan apa-apa saja yang rasa bekenan .. kemudia dress mcm buat burger biasa kalau nak campur daging burger sekali pun xdak masalah .. ikut krativiti .. megikut hypotesis aku "semakin pandai kamu memikir ,semakin sedap makanan tu nanti" .. hahaha NOTE : tapi kena tau la bila masuk rencah atau rempah ni dia akan jadi rasa apa bukan main campak je masuk ^___^

kalau tak jadi jangan salahkan aku .. ikut tangan laa kalau tangan pelik masakan pun pelik .. kalau tangan mahir masakan pun mahir .. yang pasti ni merupakan salah satu cara nak masak nenas yang aku pelajari dari siapa entah .. ^__^ ..


~~~~~~~
moral dari n3 kali ni : hidup kena pandai gunakan kemahiran walaupun bukan dalam bidang kita ~
dan ~
kalau malas nak mapus gak nak ikut resipi aku boleh je buat nanas bakar .. ha ha ~ ikut resipi ikan bakar .. hahaha
~~~~~~~